Beschrijving
workshop door kunstenaar Bert Vogels
Ontvangst
We vertellen wat voor functie dit gebouw vroeger had.
Aan de hand van oude fotos en filmpjes wordt inzicht gegeven
hoe een en ander er in de vroege Melkfabriek aan toe ging.
Project: Idee-Fase
De echte melkfabriek is natuurlijk de koe. Die maakt van gras
melk.
Waarom kan De Melkfabriek dat niet ?
Kunnen we niet een soort koe nabouwen. Een soort machine waar
je gras en hooi instopt wat dan even later melk wordt of meteen
al pudding?
(kunnen de koeien lekker in de wei blijven en vakantie vieren)
Het reclame begrip "de witte motor" nu eens van de andere
kant gezien !
Omdat De Melkfabriek nu een Kunstfabriek is, een kunstenaarswoon,
-werk en expositieplek, is dit nu hier de uitgelezen omgeving
om onze fantasie te gebruiken.
Project: Doe-fase
Zelf heb ik al een paar ideetjes daarvoor gemaakt. Er staan een
paar machineachtige melkfabriekjes (je mag ze fantasie koeien
noemen).
Het is de bedoeling dat kinderen zelf iets machineachtig knutselen
dat gekoppeld wordt met mijn werk. Door middel van riempjes/elastieken
en dergelijke wordt er een verbinding gemaakt met mijn werk (dat
er al staat) en het werk dat kinderen daar ter plekke uitvinden.
Het werk dat ik gemaakt heb is wat degelijker dan dat wat van
de kinderen verwacht wordt. Zij is (ook in letterlijke zin) de
motor die het werk van de kinderen zal aandrijven. |
Voor me zie ik een
almaar groeiende machinerie. Zij zal voornamelijk bestaan uit
gemakkelijk te gebruiken materialen: karton, triplex, hout en
pvc-pijpen. Als bindende constructiematerialen gebruiken we boutjes,
moertjes, spijkertjes, ijzerdraad, alsook tape, lijm en kit. Wieltjes,
asjes, kabeltjes en dergelijke zijn welkom.Verder zijn kleine
(afgedankte) huishoudelijke apparaten welkom (van stofzuiger tot
koffiezetter, van broodrooster tot keukenweegschaal). Zij prikkelen
vaak de fantasie door ze op een niet alledaagse manier in een
andere context te gebruiken.
We gebruiken geen kleur: alleen zwart en wit is toegestaan. Dat
zal de eenheid van het totaalbeeld ten goede komen
Praktische punten:
De doe acties zijn dus:
- Ontwerp maken
Je fantasie verwoorden en/of tekenen. Met in het achterhoofd dat
er iets moet gaan bewegen. Kan al op school gebeuren.
- Materiaal keuze maken
- Het ontwerp bouwen
Samen met zn tweeën of alleen, onder mijn deskundige
leiding, en het dan aan de zogenaamde hoofdmachine te koppelen
zodat het ook daadwerkelijk gaat draaien, wippen, wiebelen, slaan
of schudden.
De doe acties zijn niet leeftijd gebonden. Ieder presteert
naar eigen kunnen. Kinderen van het voortgezet onderwijs zullen
(hopelijk) wat meer doordachte ontwerpen willen verwezenlijken.
|